Vedtægter
Vedtægter for SB50 ISHØJ BADMINTON
Du kan downloade en PDF fil af dem HER
§ 1 – Navn og hjemsted
Navnet er SB50, Ishøj, Badminton, der har hjemsted i Ishøj Kommune, og er stiftet 18. oktober 1971.
Foreningen er tilsuttet DGI, SBKr, DBF under Danmarks Idrætsforbund (DIF) og er underlagt disses love og bestemmelser.
§ 2 – Formål
Foreningens formål er at samle interesserede til at dyrke badminton på alle niveauer – elite og bredde – for der igennem at skabe et miljø, der fremme badmintonsporten som et spil for alle. Gennem deltagelse i ugentlige spilletimer, holdkampe og andre aktiviteter i klubregi skal vi skabe et fællesskab, der udbygger og styrker relationerne afdelingerne imellem (ungdom, senior, veteraner, ældre(husmoder).
§ 3 – Medlemskab
Som medlem kan bestyrelsen optage enhver – uanset alder.
Passive medlemmer har ingen adgang til selve idrætsudøvelsen, men er valgbare til bestyrelsesarbejde, jf. dog § 9. Medlemskab kan kun opnås såfremt det nye medlem ikke er i restance til SB50 Ishøj Badminton eller de i § 1 nævnte organisationer.
§ 4 – Indmeldelse
Indmeldelse sker ved indbetaling af tilsendt girokort til foreningens kasserer.
§ 5 – Udmeldelse
Udmeldelse skal ske til den respektive afdelingsformand senest d. 31. maj. Er udmeldelse ikke sket, kan klubben opkræve kontingent for hele den følgende sæson (gælder alle hold-spillere).
§ 6 – Kontingent
Kontingentet for aktive og passive medlemmer fastsættes på den ordinære generalforsamling. Indbetalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen.
§ 7 – Restance
Kontingent skal være betalt inden udgangen af forfaldsmåne-den. Ved for sen indbetaling fremsendes rykkerskrivelse med at generalforsamlingen fastsatte gebyr. Såfremt kontingent og rykkergebyr ikke betales umiddelbart herefter, betragtes med-lemmet som værende udmeldt.
§ 8 – Udelukkelse og eksklusion
Et medlem kan udelukkes eller ekskluderes, såfremt vedkommendes opførsel strider mod foreningens vedtægter, eller medlemmet på særlig grov måde har tilsidesat sine medlems-forpligtelser. Såvel i sager om udelukkelse som eksklusion har medlemmet krav på at blive hørt inden bestyrelsen træffer sin afgørelse. I sager om eksklusion har medlemmet krav på, at sagen afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt. En gene-ralforsamlingsafgørelse af en eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af foreningens vedtægter.
§ 9 – Ordinær generalforsamling
Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed i alle anliggender.
Ordinær generalforsamling afholdes én gang årligt inden udgangen af juni måned.
Adgang til generalforsamlingen har alle foreningens medlemmer, samt hvem Bestyrelsen måtte invitere. Stemmeret har alle medlemmer, der er fyldt 16 år og ikke er i kontingent restance. Passive skal for at have adgang til generalforsamlingen dog have været medlem af foreningen i mindst 6 måneder. Der kan kun stemmes ved personligt fremmøde.
Generalforsamlingen indkaldes med mindst 2 ugers varsles med annoncering i lokalavis samt på klubbens opslagstavler.
Det reviderede regnskab uddeles på generalforsamlingen. For-slag som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest 1 uge før generalforsamlingen.
En rettidig indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal.
§ 10 – Dagsorden
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal omfatte følgende punkter:
1. Valg af dirigent og stemmetællere
2. Formandens beretning for det forløbne år
3. Forelæggelse af regnskab for det forløbne år til god-kendelse
4. Forelæggelse af bestyrelsens budget samt fastsættel-se af kontingent for det kommende år
5. Behandling af indkomne forslag
6. Valg af formand
7. Valg af kasserer
8. Valg af sekretær
9. Valg af udvalgsformænd/bestyrelsesmedlemmer
10. Valg af 1 suppleant til bestyrelsen
11. Valg af revisor
12. Eventuelt
§ 11 – Generalforsamlingens ledelse mv.
Generalforsamlingen vælger en dirigent, der ikke må være med af bestyrelsen. Beslutninger træffes ved simpelt stemmeflerhed. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om foreningens opløsning kvalificeret majoritet, jf. §§ 18 og 19. Afstemningen skal, såfremt 1 medlem forlanger det, foretages skriftligt.
Referat af generalforsamlingen godkendes af dirigenten.
§ 12 – Valgbarhed
Valgbare til bestyrelsen er medlemmer, der er fyldt 16 år og har stemmeret, jf. § 9. For at kunne blive valgt til formand eller kasserer skal man dog være fyldt 18 år. Fraværende, valgbare medlemmer kan vælges, når der skriftligt foreligger tilsagn om, at vedkommende vil modtage valg til den foreslåede post.
§ 13 – Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelse, og skal indkaldes, når mindst 50 af foreningens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom. I sidstnævnte tilfælde skal generalforsamlingen afholdes senest 4 uger efter begæringens modtagelse. For så vidt angår mødets indkaldelse, ledelse, afstemning mm. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.
§ 14 – Bestyrelse – valg
Bestyrelsen er foreningens daglige ledelse og repræsenterer foreningen i alle forhold. Bestyrelsen kan nedsætte nødvendige udvalg til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver. De vedtagne beslutninger og foretagne beslutninger forpligter foreningen i henhold til vedtægterne. Bestyrelsen består af en formand, en kasserer, en sekretær og yderligere 6 udvalgsmedlemmer og vælges for 2 år ad gangen af den ordinære generalforsamling. Formanden og 3 udvalgsmedlemmer er på valg i lige år, medens kassereren og sekretæren og 3 udvalgsmedlemmer er på valg i ulige år.
§ 15 – Tegningsret
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når mindst 4 af dens medlemmer, heriblandt formanden er til stede.
Over bestyrelsens forhandlinger føres referat.
Foreningen tegnes af formanden. Ved økonomiske dispositioner over 20.000 kr. kræves dog underskrift af formanden og kasserer i forening.
Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen.
Formanden kan meddele prokura.
§ 16 – Regnskab
Foreningens regnskabsår er 1. maj til 30. april.
Regnskab forelægges på den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift.
§ 17 – Revision
På den ordinære generalforsamling vælges for 1 år ad gangen en revisor, jf. § 10.
Revisoren skal hvert år inden afholdelse af den ordinære generalforsamling gennemgå det samlede regnskab og påse, at beholdningerne er til stede.
Revisoren har til enhver tid adgang til at efterse regnskab og beholdninger.
§ 18 – Vedtægtsændringer
Vedtægtsændringer kan ske på enhver generalforsamling, når mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget.
§ 19 – Foreningens opløsning
Bestemmelse om foreningens opløsning kan kun tages på en i dette øjemed særlig indkaldt ekstraordinær generalforsamling. Til dennes beslutningsdygtighed kræves, at mindst 2/3 af foreningens stemmeberettigede medlemmer er til stede, og til forslagets vedtagelse kræves, at mindst ¾ af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås ikke et sådant flertal på en generalforsamling, indkaldes til en ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset hvilket antal stemmeberettigede medlemmer, der er til stede. I tilfælde af foreningens opløsning skal den formue, der er i behold, deponeres hos Ishøj Idrætssamvirke, hvis et sådan eksisterer, eller hos Kommunen i indtil 5 år, hvorefter formuen overgår til ungdomsarbejdet ved stranden eller i Kommunen som helhed, ifald der ikke i ovennævnte tidsrum er stiftet en badmintonforening ved stranden.
Ovennævnte er vedtaget på foreningens generalforsamling den 25. august 1999 og revideret den 18. marts 2002.